Roberto Cavalli - mohol som slobodne zveličovať a to bolo moje šťastie!

V sedemdesiatych rokoch bol doslova módnym bohom. Život mu však ukázal, že aj z Olympu je možné spadnúť. Robertovi Cavallimu sa však vždy podarilo opäť dostať na vrchol aj vďaka jedinečným textilným patentom.

 

Roberto Cavalli sa narodil 15. novembra 1940 vo Florencii. Jeho otec Giorgio bol banským inšpektorom a matka Marcella krajčírkou. Roberto sa už v detstve zamiloval do umenia v jeho rôznych formách, a to najmä vďaka starému otcovi. Giuseppe Rossi bol maliarom a členom hnutia Macchiaioli, ktorého práce sú vystavené v galérii Uffizi. Išlo o odnož francúzskych impresionistov, ktorá sa odchýlila od zastaraných konvencií. Tvorili najmä v exteriéri, aby zachytili prirodzené farby, svetlo a tiene. Nesmelý Roberto sa už vtedy pohrával s myšlienkou spojenia výtvarného umenia a krajčírstva. Bezstarostnosť jeho detstva však poznačila smrť otca. V rozhovore pre Evening Standard Cavalli povedal, že keď do Florencie vtrhli nacistické vojská, jeho otec sa omylom dostal do sporu medzi partizánmi a Nem­cami. „O sestru a o mňa sa musela postarať mama. Môj život zvážnel, no táto udalosť upevnila môj charakter a urobila ma silnejším.“ V roku 1957 mladý Talian uvažoval, či sa vydá po stopách svojho starého otca a bude maliarom alebo sa stane architektom. Napokon sa zapísal sa do Accademia di Belle Arti Firenze, kde sa sústredil na potlač textilu. V škole sa zoznámil so svojou prvou manželkou, ktorej rodičia so vzťahom s Robertom nesúhlasili. „Snívali o tom, že sa ich dcéra vydá za lekára či právnika a ja som bol len chudobný umelec,“ povedal Cavalli v rozhovore pre GQ. Jeho vyhliadky sa značne zlepšili, keď vytvoril sériu kvetinových potlačí na úplet, ktorá upútala pozornosť veľkých talianskych tovární na výrobu pančúch. Na začiatku šesťdesiatych rokov ho priateľ požiadal o pomoc pri tvorbe kolekcie úpletov kolekcie. Roberto ručne namaľoval niektoré svetre a bol z toho doslova hit. Postupne začal experimentovať s rôznymi textíliami, aby začiatkom sedemdesiatych rokov vynašiel postup tlače na kožu, ktorý si dal patentovať. Z techniky patchwork, ktorú dovtedy používali staré mamy na vytvorenie prikrývok na posteľ, vytvoril trebd. Okamžite tak získal zákazky od značiek ako Hermés či Pierre Cardin. Ako 32 ročný predstavil svoju prvú autorskú kolekciu prêt-à-porter v to rovno v meke módy - v Paríži. Formálne bola predstavená a na prehliadkové mólo sa dostala v jedinečnej bielej sále v Palazzo Pitti v jeho rodnej Florencii. „Moje prehliadky boli také odlišné od všetkých ostatných, že ľudia fascinovaní farbami a potlačami spontánne vstávali a tlieskali. Moja móda bola presne taká, nečakaná a spontánna. Bolo to prirodzené vyjadrenie môjho postoja, charakteru, bujarosti ale aj hlúposti,“ povedal dizajnér o začiatkoch tvorby. „Chcel som vytvárať niečo neobvyklé. Jedinečné! Chcel som zapôsobiť. Nemal som žiadnu mentálnu nadstavbu. Nemal som sa komu zodpovedať. Bol som slobodný, šťastný a nezodpovedný. Pracoval a vymýšľal som úplne sám a nikto mi nepovedal, čo mám robiť. Mohol som slobodne myslieť, slobodne konať a dokonca slobodne zveličovať. To bolo moje šťastie!“

 

Impérium zachránila Miss Rakúsko

Sedemdesiate roky Cavallimu doslova patrili. Miláno i Paríž šaleli po jeho džínsových potlačiach, perforovaných kožených kúskoch, brokátových kabátoch či šatách so zvieracími vzormi. Hoci mnohí predpokladali, že svoj prvý obchod otvorí v Taliansku, návrhár veľmi dobre poznal svojich zákazníkov a v roku 1972 otvoril prvý butik na Francúzskej riviére. Zámožní Európania sa nevedeli nabažiť jeho extravagantného štýlu. Jednou z prvých celebrít, ktoré nosili jeho návrhy, bola francúzska filmová hviezda Brigitte Bardot. Luxusné kluby na Azúrovom pobreží doslova zaplavili Cavalliho modely. Dizajnéra začali čoraz viac prirovnávať k Versacemu. „Bolo by ľahké povedať, že Cavalli je nový Versace. Presnejšie by však bolo nazvať Versaceho novým Cavallim,“ konštatovala novinárka Ruth La Ferla pre New York Times a dodala, že Cavalliho večerné róby s perím, džínsy posiate kamienkami a pytónové nohavice boli predchodcami rock‘n‘rollovej módy Versaceho a Dolce & Gabbana. Toto obdobie prialo aj jeho súkromnému životu. Ako porotca súťaže krásy Miss Universe sa v roku 1977 zoznámil s osemnásťročnou Miss Rakúska na finále v Dominikánskej republike. V tom čase mal Cavalli 37 rokov, bol rozvedeným otcom dvoch detí a blondínka Eva Whileer bola v neoficiálnych prieskumoch označovaná ako potenciálna víťazka. Korunku napokon získala Miss Trinidad a Tobago a Eva sa stala víťazkou Cavalliho srdca. V 80. rokoch sa však zdalo, že Cavalli stráca svoju pozíciu v móde. Zatiaľ čo si Versace a Armani budovali silnú medzinárodnú priazeň, Roberto sa prestal zúčastňovať milánskych týždňov módy. Navyše, jeho zdobené, nablýskané oblečenie sa stratilo vo vlne minimalizmu a elegancie. Cavalli však tvrdošijne odmietal zmeniť štýl. „Značka sa zdá byť predurčená na to, aby navždy chradla v módnej krajine nikoho, odkázaná na občasnú podporu nevkusných, starnúcich Európanov cez kúska vkusu,“ napísal módny kritik pre The Observer. Nečudo, že po takýchto slovách, klesajúcich tržbách a nútenom zatváraní butikov, chcel návrhár skončiť. Jeho manželka Eva sa však postarala o to, aby módny fénix vstal z popola.

 

„Je to Roberto Cavalli! Vyhodila som ho a milujem ho, čo viac chceš?“

Roberto sa pustil do toho, v čom bol najlepší a prišiel s novou metódou tlače na strečový denim. Tieto džínsy výrazne zvýšili jeho príjmy a s novonadobudnutým sebavedomím sa v roku 1994 s novou kolekciou predstavil aj na milánskom Fashion Weeku. Jeho elegantné, sexy, skrátené šifónové šaty a značkové predmety so zebrou potlačou oslovili úplne novú generáciu celebrít. Boli medzi nimi speváčky Jennifer Lopez a Christina Aguilera, britská futbalová hviezda David Beckham a rapový magnát Sean „P. Diddy“ Combs. „Spojenie s celebritami je nesmierne dôležité,“ vysvetlil návrhár v rozhovore pre WWD. Cavalliho oblečenie sa však uchytilo aj v náročnom segmente, v ktorom mnohí pohoreli, v showbiznise. Jeho tvorbu nenosili len veľké rockové, popové a rapové hviezdy, od Madonny po Mary J. Blige ale aj celé obsadenie Sexu v meste. V začiatkoch tohto dnes už kultového seriálu kostýmová dizajnérka Patricia Field kombinovala vlastné oblečenie s nákupmi v second-handoch. S narastajúcou slávou sa značky išli pretrhnúť, aby sa práve ich kúsok objavil na Carrie či Samanthe. Cavallimu sa ale podarilo dostať sa až do scenára. V jednej z epizód Sarah Jessica Parker, ktorá hrá jednu z hlavných postáv, triedi šatník kvôli priateľovi Aidanovi. Jeden z kúskov, ktorého sa rozhodne zbaviť je top od Cavalli. V záverečnej hádke povie jednu z legendárnych hlášok. „Je to Roberto Cavalli! Vyhodila som ho a milujem ho. Čo viac chceš?“ Odbiť Cavalliho tvrdením, že je len synom šťasteny a tvorcom pozlátka na tenkej hranici medzi trendy chic a gýčom by bolo príliš jednoduché. Veľa kritikov jeho opulentnosti zabúda, že bez jeho textilných techník by sme zrejme doteraz chodili v jednofarebných džínsoch. Hoci bola značka ideálnou na redizajn slávneho Playboy zajačikovského kostýmu v roku 2005, a mnohí si šepkali, že nikto iný by to neurobil, známy módny editor Hamish Bowles v tom vidí trhovú výhodu. „Prebytok je v prípade Cavalliho úspechom. Jeho čisté a zároveň poburujúce presvedčenie, že nemôže zlyhať, mu umožňuje vyfiltrovať zo všetkých vplyvov a nápadov práve to, čo bude zaručene fungovať. A zatiaľ čo to iné značky zatratia ako gýč, Cavalli s tým triumfuje.“

 

Autor/Michaela Medrická
Zdroj fotografií/Instagram/Roberto Cavalli/ Pinterest/Getty Images/Allure/eonline

 

Patrí do vydania: 
Jún 2022